i2ADS — University of Porto's Faculty of Fine Arts


Portugal
EN | PT

LAND ART

In Land Art, nature or the natural environment instead of providing just the environment, being only the support for a work of art, is itself modulate in order to integrate the piece.
The project, due to its characteristics, apparently conceptual because of the difficulty of passing from the projection/sketch phase, the results of the works developed with the children are going to be present trough photographic records and some adaptations to stay in school environment.
Although living in rural areas, we often distanced from nature and its particularities, with this in mind we wanted to approach nature and enhance its plastic valences by enhancing its visual characteristics and potentialities. For CREARTE, we proposed the elaboration of a five-phase project based on Land Art. We develop the activities from specific exercises: the realization of a sowing of grass using stencils; Assembling students' names and figures using small stones; Creation of drawings from the inking and stamping of natural elements that can be used for this purpose; Creating images through empty / full contrast; Construction of a wooden totem, worked and painted.
As artists, we had also as a concern to give children our position in relation to art making and how it relates to life. In this way, we wanted to affirm that art and all artistic production must have a connection with real life.

Land Art - Intervenção em Escola de 1º Ciclo do Ensino Básico

Na Land Art, a Natureza ou o meio natural em vez de nos fornecer o ambiente, ser somente o suporte para uma obra de arte, é ela própria trabalhada de modo a integrar-se à peça.
O projeto pelas suas características, aparentemente mais conceptuais pela dificuldade de ultrapassar a fase de estágio/esboço, os resultados das experiências realizadas serão apresentados a partir de registos fotográficos e de algumas adaptações para a permanência em ambiente escolar.
Apesar de estarmos em meio rural, encontramo-nos muitas vezes afastados da natureza e das suas particularidades, quisemos abordar a natureza e potencializar as suas valências plásticas potencializando as suas características visuais.
Para o CREARTE, programa de Educação Artística e Arte Contemporânea com implementação no terreno em parceria com Artistas Visuais, propusemos a elaboração de um projeto de cinco fases com base de inspiração na Land Art. Desenvolvemos as atividades a partir de exercícios concretos: a realização de uma sementeira de relva utilizando stencils; montagem de nomes dos alunos e figuras utilizando pequenas pedras; criação de desenhos a partir da tintagem e carimbo de elementos naturais passíveis de serem utilizados para este efeito; criação de imagens através do contraste vazio/cheio; construção de um totem em madeira, trabalhado e pintado.
Enquanto artistas, tivemos como preocupação de fazer passar às crianças o nosso posicionamento em relação à arte e como esta se relaciona com a vida. Deste modo, quisemos afirmar que arte e toda a produção artística deve ter uma ligação com a vida real.


Artists


Schools


Teachers


Researchers

  • top