i2ADS — University of Porto's Faculty of Fine Arts
Portugal
MICROMEGAS AT RIBEIRA RIVER
Keywords: exploration, observation, collaboration, art installation
Micromegas at Ribeira River project is inspired on Voltaire's Micromegas book and intends to explore with the children perceptions about the surrounding environment / world. In this sense, the project from and through art emerges as a challenge to work with the children various topics related to the environment and more specifically with the river shore that is next to the Primary School of Ribeira "Escola EB1 da Ribeira" in Viseu (Portugal).
The school students were already working the thematic of environmental awareness in at the school with the Rivers Project, a project of national initiative.
The project main objective was to develop with the children an artistic proposal for an installation/ sculpture to be place at the river, to reflect on art as a tool to approach the environment through an observation directed towards the natural environment of the Ribeira River, which goes by the school. The pedagogical aim was to raise awareness among students for the importance of “observation” in the daily live, to look carefully to the world around them, be attentive of the small things as well of the big things, making questions and trying to develop their own thoughts and ideas about the possible answers. In this sense, the students observed the plants, the trees, and the animals, insects of the environment, to think and reflect on the various relationships established in that environment and reflect on new relationships that could improve it, preserve it or make it more attractive.
Regarding the methodology used, the approach based on Design Thinking stages conjugated with Project-Based Learning (PBL) process, which emphasizes that the most important is not the product or result obtained, but instead, the learning process carried out by the students that is important, taking in consideration the next several stages: Empathize; Define; Ideate; Prototype; Test. Also in this parameter, the project used creative techniques to work with the children as an example: Six Thinking Hats of Edward the Bono.
MICROMEGAS NA RIBEIRA
Palavras-chave: exploração, observação, colaboração, instalação artística
O projeto Micromegas na Ribeira é inspirado no livro Micromegas de Voltaire e tem por objetivo explorar com as crianças perceções sobre o meio ambiente / mundo circundante. Nesse sentido, o projeto a partir e através da arte surge como um desafio para trabalhar com as crianças temáticas relacionadas com o ambiente, especificamente, sobre o rio que passa ao lado da Escola da Ribeira" em Viseu (Portugal).
O projeto Micromegas integrou-se bem no plano de trabalhos das turmas, visto que os alunos já estavam trabalhando a temática da consciência ambiental na escola com o Projeto Rios, um projeto de iniciativa nacional.
O objetivo principal do projeto foi desenvolver com as crianças uma proposta artística para uma arte instalação / escultura a ser colocada no rio, refletindo sobre como a arte pode ser uma ferramenta para abordar questões a ver com o meio ambiente, e neste caso particular através de uma observação focalizada no ambiente natural circundante, no curso de água Ribeira. O objetivo pedagógico era sensibilizar os alunos para a importância da "observação" na vida diária - olhar atentamente para o mundo ao seu redor, estar atento tanto aos pequenos detalhes quanto às grandes coisas, fazer ou formular perguntas sobre o que se observa e tentar chegar a possíveis respostas que sejam fruto das suas reflexões e ideias. Nesse sentido, os alunos observaram as plantas, as árvores, os animais, os insetos do ambiente, para pensar e refletir sobre as várias relações que se estabelecem nesse ambiente e refletir sobre novas relações que poderiam melhorá-lo, preservá-lo ou fazê-lo mais atraente.
Em relação à metodologia utilizada, a abordagem teve em conta os princípios do Design Thinking conjugada com o processo de Aprendizagem Baseada em Projetos (ABP), que enfatiza que o mais importante não é o produto ou resultado obtido, mas sim o processo de aprendizagem realizado pelos alunos, e para tal levando em consideração as seguintes etapas: empatia; (re)definição; ideação; prototipagem; teste. Também neste parâmetro o projeto usou técnicas criativas para trabalhar com as crianças como um exemplo: seis chapéus de pensamento de Edward de Bono.