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Portugal
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APRE)E(NDER - DIALOGUE MAP OF ARTISTIC PRACTICES AND LOCAL CULTURES

“Apre)e(nder - Dialogue map of artistic practices and local cultures” is a project that is being developed in partnership between three artists (Ângela Saldanha, Estrella Luna e Ícaro Pintor) and three primary schools (Escola de Torredeita – Viseu; Escola n.º 1 do Bombarral - Bombarral and Escola da Capela – Gulpilhares) in order to create a dialoguing map of artistic practices and local cultures.
The three artists act, normally, in different contexts, but understand the need of collaborative and relational work (Bourriaud, 1998) – characteristical of contemporary art – so they intend to develop a work based on sharing of knowledge and the one acquired in their previous educational and artistic practices.
Starting in the knowledge that each one has collected before from the school area (because it is located near their residences, because they know their direct actors or because they have made some activity at the space – resident artist) the goal is to begin a new look (from the other two artists) and remake the resident artist’s look.
This way it is proposed a participative construction of all the actors (artists, educative community and others) where a place of dialogue can be discovered together about what is contemporary for each one.
This new look is built with students, mapping the path that each one takes (social aspects, urban, experiences, collective places of memory…) to the school and it develops, ethically, a place where each one as his/her place.
Knowledge, techniques or tools used in arts, that are drawing the cartography of the school’s place (traditional knowledge, family business, co-operatives, crafts…) serve as raw material that call for a place/manifest/activist towards the community; A new language, with specific signs, is built and claims the action and communication with the population that surrounds the school.
In between-spaces of action the three different groups of the three schools are in contact using methodologies specific of “Mail art”, to begin a conversation – using different means or techniques. A synergetic exchange of works produced in distant territories.
At the final stage of the project it is intended the creation of a different concept of Museum – a traveling place of the work produced and exchange of experiences; narrowing relations between communities that can be perpetuated in other joint actions.

APRE)E(NDER- MAPA DIALOGANTE DE PRÁTICAS ARTÍSTICAS E CULTURA LOCAIS

“Apre)e(nder- mapa dialogante de práticas artísticas e cultura locais” é um projeto que está a ser desenvolvido em parceria por três artistas (Ângela Saldanha, Estrella Luna e Ícaro Pintor) e três escolas (Escola de Torredeita – Viseu; Escola do Bombarral e Escola da Capela – Gulpilhares) de forma a ser criado um mapa dialogante de práticas artísticas e cultura locais.
Os três artistas atuam, normalmente, em contextos diferentes, mas compreendem a necessidade do trabalho colaborativo e relacional (Bourriaud, 1998) – próprios da arte contemporânea - por isso pretendem desenvolver um trabalho assente na partilha de saberes e do conhecimento adquirido nas suas práticas educativas e artísticas anteriores.
Partindo do saber que cada um colecionou anteriormente do território da escola (por se encontrar no lugar de residência, por conhecer os seus intervenientes diretos ou por já ter realizado alguma atividade nesse espaço – artista residente) pretende-se aproximar um novo olhar (dos outros dois artistas) e a reformulação do olhar do artista residente.
Desta maneira propoe-se uma construção participativa de todos os agentes da ação (artistas, comunidade educativa e outros necessários) onde possa ser desbravado, em conjunto, um lugar de diálogo sobre o que nos é contemporâneo.
É construído este novo olhar com os estudantes, mapeando o caminho que cada um percorre (aspectos sociais, urbanos, experiências, lugares coletivos de memória...) até à escola e as suas veredas e desenvolve-se, eticamente, um espaço em que cada um tem o seu lugar.
Os saberes, as técnicas ou ferramentas usadas nas artes, que vão desenhando a cartografia do lugar da escola (saberes tradicionais, fábricas de família, cooperativas, ofícios...) servem como matéria-prima que reclama um lugar/manifesto/ativista perante a comunidade; Uma nova linguagem, com signos próprios, é construída e reivindica a ação e comunicação com a população que a circunda.
Nos entre-espaços de ação os diferentes grupos das três escolas estão em contato usando metodologias próprias da “Mail art”, potenciadoras de conversa – empregando diferentes meios ou técnicas. Uma troca sinérgica do desenvolvimento de trabalhos em territórios distantes.
No final do projeto pretende-se a criação de um conceito diferente de Museu – um lugar Itinerante das obras desenvolvidas e de troca de experiências; num estreitamento de relações entre comunidades que se possam perpetuar noutras ações conjuntas.


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